Τηλέφωνα: +30 2310 436 215 & +30 2310 449 259 Δωρεάν αποστολή, Άτοκες δόσεις & Δικαίωμα επιστροφής 20 ημερών!
espa 120X60 el

Blog

Η εκπληκτική ιστορία των Ziegler

Η εκπληκτική ιστορία ενός κοσμοπολίτικου χαλιού  και πως πρόκυψε το όνομα Ζiegler
Ziegler History

σχεδιάστηκε στην Αγγλία από έναν Ελβετό μετανάστη. Κατασκευάστηκε στην Περσία και σήμερα αναβιώνει από Αφγανούς ταπητουργούς στο Πακιστάν και στο Αφγανιστάν.

Ήταν το 19ο αιώνα όταν ένας Ελβετός ονόματι Ziegler μετανάστεψε στην Αγγλία στην περιοχή του Μάντσεστερ για να δημιουργήσει ένα εργοστάσιο τυπωμένων μάλλινων και βαμβακερών υφασμάτων. Την εποχή εκείνη το Ιράν ήταν πρακτικά ένα προτεκτοράτο της Αγγλίας.
Η εταιρία Ziegler & Company εξάγει την παραγωγή της στην Μέση Ανατολή και ανοίγει υποκαταστήματα στο Tabriz ,έπειτα στην Τεχεράνη, στο Σουλταναμπάντ ,στο Γιαζντ και το Ισφαχάν. Οι δουλειές πάνε καλά αλλά το εμπόριο γίνετε σε Ριάλς ένα δύσκολο νόμισμα μη μετατρέψιμο , για να μπορεί να εξάγει τα χρήματα ο Ziegler πρέπει να εμπορεύεται διάφορα είδη μέσω τον Καύκασο και την Ρωσία που όμως τελικώς του τρώνε όλο το κέρδος.

Έρωτας με την Ανατολή
μετά την μεγάλη έκθεση το 1862 στο Λονδίνο ,αλλά και την Παγκόσμια έκθεση της Βιέννης το 1873 και του Παρισιού το 1878 η αριστοκρατία ζητά χαλιά για να διακοσμήσει τα μεγάλα της σπίτια, πολλά καταστήματα όπως το Liberty προσπαθούν να πουλήσουν περσικά χαλιά αλλά αυτά συνήθως δεν ταιριάζουν ούτε στο στυλ και στα χρώματα αλλά ούτε και στα μεγέθη.
Ο Oskar Strauss ένας γερμανός συνεργάτης της εταιρίας πείθει τον Ziegler να μπουν στην περιπέτεια της κατασκευής χαλιών στο Ιράν. ’’ας εισάγουμε χαλιά, αλλά όχι όποια και όποια, αλλά αυτά που ζητά η αγορά. Αυτά δεν υπάρχουν άρα ας κατασκευάσουμε δικά μας’’ .
Ο Ziegler εγκαθίσταται στο Σουλταναμπάντ όπου είδη υπάρχει κάποια υποδομή και παραγωγή χαλιών.

Οργανωμένη παραγωγή
Ο Ziegler θέλει η παραγωγή του να ανταποκρίνεται στην ζήτηση σε θέματα μεγέθους ,χρωμάτων, σχεδίων, ποιότητας αλλά και βεβαίως στις σωστές τιμές.
Στην Ziegler & Company μπορεί κάποιος να κάνει ειδική παραγγελία το επιθυμητό χαλί. Εκπληκτικό αν αναλογιστεί κανείς το επίπεδο των τηλεπικοινωνιών και των μεταφορών της εποχής εκείνης σε αντίθεση με τα σημερινά στάνταρτ.
Αγοράζει λοιπόν ένα οικόπεδο το περιφράζει με ψηλούς τοίχους και σιγά σιγά το μεταμορφώνει σε φρούριο-Ziegler, στο εσωτερικό του υπάρχουν τα γραφεία ,οι αποθήκες αλλά ειδικά τα χημεία των χρωμάτων δουλεύουν πυρετωδώς για μία σωστή σταθερότητα των χρωμάτων. Οι αργαλειοί είναι σε σπίτια του κόσμου σε διάφορα χωριά.
Ο Ziegler απασχολεί έως 2.500 τεχνίτες και τεχνίτριες.
Το Σουλταναμπάντ (το σημερινό ΑΡΆΚ ) είναι μία σχετικά νέα πόλη με περίπου 10.000 κατοίκους που αντικατέστησε το Μουσκαμπάντ -ένα άντρο ληστών- το οποίο καταστράφηκε ολοσχερώς από το Σάχη. Για να προφυλαχτεί η πολύτιμη παραγωγή χαλιών οι αργαλειοί μοιράζονται σε ακτίνα 100 χιλιομέτρων. Ανάμεσα στα διάφορα χωριά της περιοχής το Mahal και το Sarough είναι αυτά που ξεχωρίζουν σε φήμη και ευμάρεια.

Το τέλος μίας Ιστορίας
Χάρη σε εξαγωγές στις ΗΠΑ η εταιρεία αντέχει τις δυσκολίες του 1ου Παγκοσμίου πολέμου, αλλά τις μετέπειτα αλλαγές δεν μπορεί να τις ακολουθήσει : λόγω της πτώσης του Ιρανικού νομίσματος οι μεγάλες αποθήκες του καταγράφουν τεράστιες ζημιές , το κράτος επιβεβαιώνει την ανεξαρτησία του και αφαιρεί από τους Βρετανούς τα πλεονεκτήματα τους και ελέγχει μόνο του τις συναλλαγματικές ισοτιμίες. Τέλος η μεγάλη παγκόσμια οικονομική κρίση αναγκάζει την εταιρεία το 1937 να σταματήσει τις δραστηριότητες της.

Η ιστορία κανονικά θα τελείωνε εδώ αλλά τα χαλιά Ziegler αναγεννιούνται από την στάχτη τους.
Στην χώρα όπου ο Ziegler πούλησε τα τελευταία του χαλιά -στις ΗΠΑ- ,δημιουργείτε μία νέα ζήτηση. Η Βρετανική και η Περσική αυτοκρατορία ναι μεν δεν υπάρχουν πια αλλά οι Αφγανοί εξασφάλισαν την ύπαρξη των χαλιών.
Το μυστικό της επιτυχίας αυτών των χαλιών δεν ήταν η προέλευση αλλά τα χρώματα , τα σχέδια και το στιλ τους. Οι πρόσφυγες από το Αφγανιστάν κατάφεραν να αναβιώσουν τον συνδυασμό αυτόν και η επιτυχία δεν άργησε να έρθει : μετά την Αμερική και την Αγγλία ,
σε όλη την Ευρώπη αρέσουν πλέον τα χαλιά αυτά.

Τι κάνει την διαφορά?
Δεν είναι ούτε η πυκνότητα ή η αντοχή ούτε η πληθώρα των σχεδίων αλλά απλά η διαφορετικότητα τους.
-εδώ και πολλά χρόνια φτιάχνονται χαλιά με πλούσιο και απαλό πέλος , τα Ziegler είναι λεπτά και σχετικά ξερά
-στα περισσότερα χαλιά υπάρχει πολύ και έντονο χρώμα , τα Ziegler είναι διακριτικά και εναρμονίζονται -ακόμα και σε μεγάλα μεγέθη- με το περιβάλλον τους.
-όπως στα χρώματα έτσι διακριτικά και άτονα συγκριτικά με άλλα χαλιά είναι και τα σχέδια τους.
-Ανάλογα την ώρα και το φως δίνει την εντύπωση ενός άλλου χαλιού και χάριν και του γνεσμένου στο χέρι μαλλιού έχει την εικόνα του φυσικού ( όπως ίσως το μάρμαρο ή το ξύλο).

Σημείωση για την ποιότητα
Υπάρχουν χονδρικά 3 διαφορετικές τεχνικές πλεξίματος
α. με τον Πακιστανικό τρόπο και κόμπο
β. με τον Αφγανικό τρόπο και κόμπο
γ. τα Ινδικά που είναι και τα πιο απλά αντίγραφα
ο 1ος είναι πιο απλός και εύκολος καθώς χρειάζεται λιγότερο υλικό και κόπο (π.χ. λόγω του ότι σε μονόχρωμες επιφάνειες πιάνονται πολλές φορές τα στημόνια 2-2 μαζί),επίσης στα περισσότερα Ζίγκλερ-Πακιστάν δεν χρησιμοποιούν γνεσμένο-στριφτό μαλλί που είναι αναγκαίο ώστε να αντέξει το επίμονο πετροπλήσιμο που γίνετε για να δώσει στο χαλί την τελική όψη παλαιού χαλιού.
στον 2ο χρησιμοποιείτε καλύτερο και περισσότερο μαλλί (γι’αυτό προσέχετε τα χαλιά να είναι λεπτά αλλά βαριά) , γίνετε πιο πυκνή ύφανση και καλύτερο τελικό πετροπλύσιμο.

Δυστυχώς τον τελευταίο καιρό κατασκευάζονται πολλά ziegler με μοναδικό γνώμονα την δυνατότητα πώλησης στην χαμηλότερη τιμή.
Στα δικά μας Ziegler –Ferahan πρόκειται για ποιοτικά άριστα δουλεμένα χαλιά με εξαιρετικό μαλλί προβάτου με μεγάλη αντοχή.
Τα Ziegler –Ferahan μας πλέκονται από έμπειρους Αφγανούς Τουρκμένους με υψηλή και γερή πυκνότητα κόμπων. Aπλά Ziegler συνήθως πλέκονται με έναν απλούστερο τρόπο π.χ. στην πίσω πλευρά δύο θηλιές ενώ φαίνονται σαν δύο κόμποι είναι μόνο ένας κόμπος με αποτέλεσμα να είναι πιο χοντροδουλεμένα και άρα υποδεέστερα.
Τα καλύτερα Ζιγκλερ είναι πλεγμένα από στριφτό μαλλί ghazni γνεσμένο στο χέρι (handspun) που έχει βαφεί με φυτικές βαφές.

Σύντομη ιστορία του Χειροποίητου Χαλιού

Τα χαλιά χωρίζονται χονδρικά ως προς τα σχέδια σε:  λουλουδάτα, γεωμετρικά και σύγχρονα-μοντέρνα, ενώ ως προς το υλικό σε: μάλλινα , μαλλινομέταξα και μεταξωτά.
Το μαλλί είναι το πιο σύνηθες υλικό καθώς είναι το πιο ανθεκτικό στην χρήση και το λέρωμα, μπορεί να πλυθεί συχνά  χωρίς να χάνει τις ιδιότητες του  και μονώνει πολύ καλά απέναντι στο κρύο και στην ζέστη, για αυτό και μπορείτε να αφήνετε τα χαλιά στρωμένα όλο τον χρόνο.
Το μετάξι ανεβάζει όμως ποιοτικά κάθε χώρο ενώ ήταν ανέκαθεν ένα σύμβολο πλούτου και χρησιμοποιείται από παλιά σε χαλιά στολίδια και τέχνης για την καθαρότερη και λεπτομερέστερη καταγραφή των σχεδίων.

Η τεχνική πλεξίματος  χαλιών πρωτοεμφανίστηκε στην αρχαία Περσία και διαδόθηκε σιγά  σιγά στις γύρω χώρες, την μεγαλύτερη άνθηση έζησε τον 16ο και 17ο αιώνα κατά την βασιλεία των Σαφαφιδών όπου το Εσφαχάν  εξελίχθηκε σε πολιτιστικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής.
Το παλαιότερο χαλί που βρέθηκε ποτέ είναι άνω των 2.000 ετών (άρα η τέχνη του χαλιού  είναι πολύ παλαιότερη) και βρέθηκε παγωμένο στην Σιβηρία. Eίναι χαρακτηριστικό πως η τεχνική κατασκευής του δεν διαφέρει σε τίποτα από την τεχνική που πλέκονται τα χαλιά στις μέρες μας. Σήμερα εκτίθεται στο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης.
Όλα πάντως τα σημαντικά μουσεία του κόσμου (Λονδίνου-Νέας Υόρκης- Βερολίνου- Βιέννης- Κωνσταντινούπολης-Τεχεράνης κ.α.) εκθέτουν παλιά πασίγνωστα χαλιά
 
 Τα χειροποίητα χαλιά ανέκαθεν αποτελούσαν μία εξαιρετική επένδυση, αφού ειδικά τα ποιοτικά χαλιά διατηρούν ή αυξάνουν την αξία τους με το χρόνο, ενώ παλιά  χαλιά αντίκες πιάνουν αμύθητα ποσά σε μεγάλες παγκόσμιες δημοπρασίες όπως των οίκων Sotheby’s & Christies.

Ενώ τα παλιά πρωτότυπα σχέδια εξελίχθηκαν και μεταλλάχθηκαν με τον καιρό και οι συμβολισμοί τους πολλές φορές έχουν χαθεί , τα χρώματα συνεχίζουν να εκφράζουν κάτι , έτσι π.χ. το κόκκινο –το χρώμα της ζωής και της χαράς- είναι το συχνότερο χρώμα ενώ το άσπρο και μαύρο που συμβολίζουν πένθος και λύπη δεν συνηθίζονται. Το μπλε σαν χρώμα του ουρανού και του άπειρου προτιμάται σαν βασικό χρώμα ή χρώμα  μπορντούρας ενώ  το πράσινο σαν ιερό χρώμα σπανιότατα χρησιμοποιείται καθώς οι πιστοί μουσουλμάνοι δεν το πατούν.
Τα χαλιά λοιπόν δεν είναι απλά πολύχρωμα, παλαιότερα και σήμερα ειδικά στα χαλιά οικιακής κατασκευής  εκφράζουν ελπίδες, φόβους και συναισθήματα, είτε χρησιμοποιούν το καφέ το χρώμα της γονιμότητας ή το μπλε-indigo το χρώμα της μοναξιάς.
 
Οι παλιές παραδοσιακές χώρες των οποίων τα χαλιά παίρνουν το όνομα της περιοχής που κατασκευάστηκαν είναι οι …Ιράν(Περσία),Κίνα ,Αφγανιστάν , Τουρκία ,και όλες οι νότιες περιοχές της Πρώην Σοβιετικής Ένωσης, Μαρόκο  και Νεπάλ.
Οι νεότερες χώρες όπως Ινδία, Πακιστάν, Κασμίρ ονομάζουν τα χαλιά  σύμφωνα με το σχέδιο.

Τον τελευταίο καιρό παρατηρείται μία επιστροφή στις ρίζες ,πλέκοντας πάλι χαλιά με παλιές παραδοσιακές και πολλές φορές ξεχασμένες μεθόδους*  και  σε παλιά σχέδια
πχ χαλιά Aryana, Feraghan-Ziegler ,Belgik,Ushak και Kandahar

κάτι που συμβαίνει ακόμα και στα μοντέρνα χαλιά που έχουν μία ειδικά πατίνα του παλιού όπως τα χαλιά Loribaft και τα Ziegler-modern.
*παραδοσιακές  μέθοδοι είναι πχ. στριφτό στο χέρι μαλλί , φυτικές βαφές ή το πετροπλύσιμο

Συνδρομή σε αυτήν την τροφοδοσία RSS

Good to knowΓνωρίζατε ότι

Small_BAnner_249-173.png 2_Small_BAnner_249-173.png 3_Small_BAnner_249-173.png
Cookie Form